Monday 19 January 2015

Sportti-intoilua + Viherhedelmäsmoothie





Päivä alkaa mukavasti, kun käy lenkillä raikkaassa +2°C aurinkoisessa säässä. Kävin Decathlonin [click] kautta ja ostin
tuollaisen vyön, minne saan puhelimen talteen ja pari desiä vettä mukaan.
Mun juoksutakissa on vähän huonot taskut, joten tämä tuli tarpeeseen.
Söin aamupalan vasta lenkin jälkeen - puuroa tietenkin! :) Illalla menemme
tutustumaan kuntosalille, kivaa! Samalla reissulla olisi tarkoitus käydä
hakemassa suositukset mun Volunteer Applicationiin eli oon hakenut pv/vk
vapaehtoistyöntekijäksi tuohon kadun toiselle puolelle Oxfamin kirjakauppaan.
Laitoin hakemuksen jo 10pv sitten, mutta kun ei ole kuulunut mitään niin menin
kysymään, että mikä tilanne: Suosittelijaa olivat vailla ja kuulemma
vuokranantaja käy suosittelijasta. Tässä tullaan taas siihen, että osoite
on oikeastikin täällä enemmän kuin sata jänistä ja on tilanteita, joissa
se on enemmän kuin henkkarit. Mutta jospa kerkeäisin hakemaan suositukset
ennen salille menoa ja jospa saisin sen paikan. Täällä UK:ssa on todella
paljon vapaaehtoistyötä, niin kuin tämä minunkin olisi. Olen miettinyt,
että Suomessakin voitaisiin alkaa käyttämään enemmän vapaaehtoistyöntekijöitä.
Monelle eläkeläiselle / työttömälle / opiskelijalle se voisi olla virkistävä
ja sosiaalinen juttu arjen keskellä ja saisihan siitä myös työkokemusta.
Minä menisin kyllä mielelläni puhumaan enklantia sinne putiikkiin ^_^

Terv. Tintti, Southampton

PS. Välipalaksi tein viherhedelmäsmoothieta. Mulla tulee liian vähän syötyä luonnostaan vihreää ja hedelmiä, joten blenderi on ollut mun ystävä jo pidemmän aikaan: sitten vain pitää käyttää sitä päivittäin, että varmasti saa ne tarvittavat vitamiinit ja muut. Alunperin vihersmoothieen sain vinkin kaveriltani vuosi sitten ja siitä lähtien olen silloin tällöin tehnyt sitä. Hedelmäsmoothieta on tullut tehtyä useamminkin. Vihersmoothie voi olla vaikka: salaattia, tuorekurkkua, pinaattia, banaani, kiivi. Kaverini taisi joskus laittaa myös piltin. Ja huom, kiivistä saattaa tulla vähän karvas maku. Tänään yhdistin hedelmä- ja vihersmoothien. Alla ainekset. Jätän usein seuraavalle päivälle puolet, kun tulee kerralla niin paljon. Hyvää oli! :) Suosittelen kokeilemaan. Jos haluat oikein pehmeää niin laita paljon tehoja blenderiisi ja anna pyöriä kauan. Vihannesten ja hedelmien suhdetta voi muutella mielensä / tarpeidensa mukaan. Maitotuotteena voi käyttää myös rahkaa tai turkkilaista jugurttia, ehkä maitoakin. Joskus olen laittanut sekaan myös siemeniä tai kuitulesettä: silloin tulee paksumpaa settiä ja makukin hieman muuttuu. Nyt ei muuta kuin kokeilemaan! :)


1/4 Salaattikerä
1/2 Kurkku
1 Banaani
1 Omena
1 Päärynä
500g luonnonjugurttia

7 comments:

Anonymous said...

No näyttipä juoma tutulta kuvassa, kun just tein itekin hyvin samanväristä. Tein tytöille ja J:lle sekoituksen tuoreesta pinaatista, turkkilaisesta, kauraryyneistä, banaanista, päärynästä ja avokadosta. Viimeisintä J ei ole suostunut maistamaan, vaikka olen kuinka houkutellut. Nytpä on juonut ison lasin, mutta en ole vielä kertonut sitä. ;) Hän oli kuntonyrkkeilyssä smoothien tekoaikaan, joten ei ollut näkemässä aineita. Hyvän palautusjuoman sai. Itelle vähän kevensin ja laitoin rahkan pohjaksi ja sitten banaanin, avokadoa, tuoretta pinaattia ja ruislesettä. Avokadon avulla tulee ihanan paksua ja pehmeää. Suosittelen. ;)
-Kaisa-

tintti said...

Hei hyvä vinkki tehdä itse palautusjuoma! Itse en vielä ymmärrä niiden päälle paljoakaan, mutta J juuri tänään ilmoitti alkavansa käyttää niitä, joten skarppina vaimona kerkeänkin edelle ja teen palautusjuomat hänelle ennen kuin hän ehtii kaupan hyllylle. Kiitos vinkistä! Taidanpa vielä lisäksi googlailla muidenkin palautusjuomaohjeita. Ja hyvä tyyli jymäyttää ;) Katsotaan onnistunko minä.

Miten paljon avokadoa muuten saisi syödä? Joskus googlailin ja yksi sanoi sitä ja toinen tätä, mutta tulisiko sinulta vanhana smoothiekonkarina puhdas totuus? ;) Olen sitä harvakseltaan ostanut [en kyllä kertaakaan täällä Enkussa] ja on just epäilyttänyt se rasva, vaikka se hyvää rasvaa onkin. Voisin alkaa kyllä käyttämään sitä taas. Oon käyttänyt sitä aiemmin smoothiessa ja ihan tuoreen salaatin kanssa. Ilmeisesti sitä voisi käyttää myös paistinrasvana ja [mikä kuulosti aika hyvältä idikseltä] levitteenä leivän päälle ja voi itse maustaa sitä lisäksi jos haluaa.

Anonymous said...

Mä oon enimmäkseen käyttänytkin ruisleivän päällä. Ihan ripaus suolaa ja on taivaallista.
Mä sanoisin, että ei oo mitään päivänkohtaista rajaa vaan enemmänkin vaikuttaa se, mitä muuta on päivän aikana syönyt. Kokonaisuus siis ratkaisee. En usko, että sitä hirveän paljon liikaa pystyy syömään.
Sanoit, että et laske kaloreita. Jos siihen joskus kuitenkin hurahdat, niin käypä kiloklubi.fi -sivulla. Siellä ne laskevat ne sulle puolestasi. Digivaaka on siinä hyvä olla.
Tärkeämpää kun kalorit on tuossa minusta se, että ohjelma opettaa syömään oikein. Näkee kuinka älyttömästi niitä kasviksia pitää syödä ja sopivan proteiinin ja rasvan määrän.
Mä olen nyt koukussa tuohon..
-Kaisa-

Anonymous said...

Vielä lisäys, että alkuun siihen menee aikaa, mutta jahka systeemin oppii, niin homma nopeutuu. Mutta eipä oo mun blogi esim paljon päivittyny -liikenevä aika menee tuohon..

tintti said...

Noniin, eli avokado-ostoksille seuraavaksi! :-) Joo en laske, mutta katsoin minkä verran saisin kuluttaa ja herkästi tulee yli. Mutta kiitos linkistä, Se voi olla, että tarvitsen sitä vielä ... :) Uskon että tuohon jää koukkuun! Mut positiivinen koukku ;)

Anonymous said...

Mä odotan uusia juttuja!

-Kaisa-

tintti said...

Niin minäkin! :D

Yhtäkkiä tuli tällainen luova blogi-tauko, vaikka asiaahan mulla kyllä aina riittäis! Tänään ajattelin postailla, joten viimeistään huomenna saat luettavaa :)