Friday 14 November 2014

London 1 _ September

Lauantaiaamun ruuhkaa motarilla. Southampton-London / September. Traffic jam on motorway on Saturday morning.

Ensimmäisen viikon päätteeksi olimme kyllä aika lailla finito caputo jne, mutta lähdimme silti Lontooseen la-su, sillä tiesimme näkevämme siellä muitakin suomalaisia. Matkustimme bussilla (National Express) ja yövyimme Suomalaisen Merimieskirkon hostellissa. Ihan siisti yösija siellä oli ja sisälsi suomalaisen aamiaisen eli puuroa ja ruisleipää ja jugurttia ja sen sellaista :) Söimme viikonlopun aikana muutenkin ruuat siellä ja ruoka oli suomalaista ja hyvää. Saavuimme Lontooseen Victoria Coach Stationille, mikä on aika iso bussiasema, mutta hallittavissa kuitenkin. J ja S tilasivat pitsat bussiaseman läheltä kalliihkosta ravintolasta (kun emme muusta tietäneet) ja heidän syötyään jatkoimme matkaa.

Huomionarvoiset seikat: Ravintolassa oli IHANA lattia ja ananakset ohuina ympyröinä pitsassa. Noteworthy points: wonderful floor and round, thin pineapples.

Löysimme oikean pysäkin (huom. kaikki oli uutta, kaikki! ja Lontoo suuuuuuuri! ;D), jolta pyrimme Merimieskirkon suuntaan menevään paikallisbussiin, mutta siitäpä meinasikin nousta haloo, sillä "No cash, never cash in London!". Se meni kerrasta perille (emme ymmärtäneet edellisellä reissulla, että missään bussissa ei käy käteinen), eikä ole yritetty sen jälkeen tarjota käteistä Lontoon busseissa. Sittemmin on tullut mentyä enemmän metrolla. Kävimme jonottamassa OysterCardit ja menimme tunnin myöhempään bussiin kereten kuitenkin päämääräämme ajoissa, sillä olimme varanneet vähän ensikertalaisen lisää matkaan. Tämä oli hyvä, sillä lisätunnit viimeisine minuutteineen tulivat lopulta käytetyksi.

The London

Oli mukava tavata muita suomalaisia ja sunnuntai-iltana kävimme vielä vähän kaupungilla ennen kotiin lähtöä.

Big Ben & London Eye

Westminster Abbey

Westminster Abbey entrance

Kävimme Westminster Abbey:ssä kuuntelemassa pienen urkukonsertin sunnuntai-iltana (http://www.westminster-abbey.org/). Konsertti kesti 30min ja oli ilmainen. Joku tuttu kappalekin siellä taisi olla. Väkeä oli jonoksi asti ja taisimmekin jonotella puolisen tuntia (ennen alkua), että saamme varmasti paikat. Kolmella seurueestamme oli matkalaukku (J ja minä mukaanlukien) ja siitäkös haloo nousemaan: päästivät kuitenkin onneksi sisään. Kirkko oli valtavan kokoinen ja hieno lukuisine (!) yksityiskohtineen. Pitänee mennä toiste uudelleen ajan kanssa. Britannian opaskirjastani (Kiitos työkavereille! Hyödyllinen kirja!) luntattua: Westminster Abbey on Lontoon suurin keskiajalta säilynyt kirkko, jossa on järjestetty kruunajaisia vuodesta 1066 lähtien. Kirkkoon on haudattu kuuluisuuksia ja sieltä löytyy 3300 vainajan muistolaatat. Kirkossa on viikoittain jumalanpalveluksia ja niissä esiintyy esim. poikakuoroja. Joulun aikaan kirkossa on jouluaiheisia konsertteja. Tässä kirkossa on vihitty Kate ja William, joten laitetaan nyt muutama fiilistelykuva! ;)

Kate <3 William (Photo: DailyMail)

Kate <3 William + Harry + Pippa (Photo: DailyMail)

Menimme tästä samasta portista! uuuuuUUUUU ;)
We went through the this same entrance. (Photo: Hello Magazine)

Tämän reissun opetus:
- Ei cashia Lontoon busseissa
- OysterCardiin kannattaa ladata credittiä valmiiksi seuraavaa Lontoon reissua varten (teimme sen)
- Metro-systeemissä on opettelemisensa (tapaamamme Lontoon aupairit hallitsivat sen jo kuin omat taskunsa)
- Ravintolassa on paree maksaa tippiä. Sinun ei oikeastaan tarvitse välttämättä huolehtia siitä itse, sillä jotkut ravintolat perivät sen suoraan. Toisissa paikoissa asiakas jättää tipin, mutta sen olisi hyvä olla 12-12,5% huitteilla. Eli jos sinulla on tiukka budjetti niin huomioi tämä seikka ennen tilauksen tekemistä, jotta rahasi varmasti riittävät.
- Matkalaukun kanssa et ole tervetullut joka paikkaan. (Pelkääkö ne pommeja? Ja kaupat varkaita. Ahtaissa paikoissa varmasti aiheuttavat lisäksi ruuhkaa.)
Merimieskirkkoa (www.finnishchurch.org.uk/) voin suositella yöpymispaikaksi kaikille! Edullinen ja siisti mesta, ystävällinen (suomenkielinen) palvelu ja aamupala kuuluu hintaan. Pääsee metrolla (linja: Jubilee, metroasema: Canada Water) suht koht lähelle (noin 500m). Osoite on 33 Albion Street, Rotherhithe, London SE16 7HZ.

Lontoon Merimieskirkko. The Finnish Church in London.

Tietoa Merimieskirkolta sen omilta sivuilta:

"Lontoon merimieskirkko on monenlaisen toiminnan kotipesä. Säännöllisen ryhmätoiminnan ja hartauselämän lisäksi kirkon elämää rikastuttavat erilaiset konsertit, juhlat ja tapahtumat. Lontoossa on paljon upeita kirkkoja, mutta ainoastaan Lontoon merimieskirkossa jumalanpalvelukset pidetään suomeksi. Jumalanpalveluksien lisäksi kirkolla pidetään Rauhanyhdistyksen ja Herättäjä-Yhdistyksen seuroja sekä erilaisia konsertteja. Lontoon merimieskirkolta löydät ryhmätoimintaa joka lähtöön: Palleromuskari, pesis, kuoro, lasten kerhot, lukupiiri. Kirkko hoitaa kristilliseen elämään kuuluvat kirkolliset toimitukset, kuten ristiäiset, rippijuhlat, kirkkohäät, kodin siunaaminen ja hautajaiset. Lontoon merimieskirkko toimii ympäri Iso-Britanniaa ja Irlantia. Lontoon ulkopuolella järjestetään aluejumalanpalveluksia, joiden yhteydessä on mahdollisuus kirkkokahveihin ja asioimiseen suomikaupassa. Joulun aika Lontoon merimieskirkolla kestää yli kuukauden ja tarjoaa monenlaista iloista, rauhallista ja tunnelmallista tekemistä jokaiselle. Joulumyyjäiset, joululaulutilaisuudet, jouluateriat, konsertit ja monet muut tapahtumat kokoavat ihmisiä yhteen niin Lontoossa kuin ympäri Iso-Britanniaa ja Irlantia."

Linkki Merimieskirkon Jouluohjelmaan:

Merimieskirkon sivuilta löytyy paljon hyödyllisiä linkkejä suomalaisille Englannissa:

Mennemme ystäväni kanssa viikon päästä joulumyyjäisiin vapaaehtoistyöntekijöiksi. Odotan mielenkiinnolla joulumyynjäisiä, sillä olen kuullut niistä paljon hyvää ja onhan se mukava mennä sinne säpinään ja olla osana suomalaista ja norjalaista joulutunnelmaa. Saamme kirkolta ilmaisen majoituksen ja ruuat, matkat maksamme itse. Varmasti tulee mukava viikonloppu! :)

Metrokartta. Tällä reissulla saimme ensikosketuksen metroon! Lähinnä juoksimme muiden perässä ja yritimme aina sukkelana olla vilauttamassa Oysteria joka mutkassa. Kortti piti leimata mennessä ja tullessa ja vain yksi asiakas pääsi kerrallaan portista sisään, mutta portteja oli monia, joten harvemmin siinä ruuhkaa pääsi syntymään. / Tube map. On this trip got we our first contact to metro. It was mainly going after others and being ready to dig OysterCard from the pocket ;)